Poronienie

Czy wiesz, że poronienia dotyczą około 15% wszystkich ciąż? Dzisiaj to nadal temat tabu. Emocje, które towarzyszą temu doświadczeniu to zwykle załamanie, zdenerwowanie niespełnienie, niespełnienie… Wiele kobiet zadaje sobie pytanie, czemu to właśnie one musiały się zderzyć z taką sytuacją. Wtedy też pojawiają się przemyślenia, czy będą mogły jeszcze zostać matką. Za przyczyną utraty ciąży może stać kilka zmian. Zapoznaj się z naszym tekstem i sprawdź, co może powodować samoistną utratę ciąży, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia takich sytuacji w przyszłości i móc donosić ciążę do samego końca!
W tekście wspominamy także o sytuacjach, w których kobieta nie chce mieć dziecka lub uważa, że ta chwila nie jest dobra, by została matką. Co wtedy może zrobić? Jakie są sposoby — te bezpieczne i te nieodpowiedzialne na wywołanie poronienia? Więcej w tekście.

Poronienie

Jak wygląda utrata ciąży — samoistne zakończenie ciąży

Poronienie, obumarcie płodu lub samoistne zakończenie ciąży wypada przed 22 tygodniem ciąży. Niestety to standardowy sygnał, który dotyka wiele kobiet na całym świecie. Mimo tak rozwiniętej nauce nie znaleziono jeszcze rozwiązania na to, aby w każdej sytuacji móc ocalić i utrzymać ciążę. Powody bywają różne, natomiast niezależnie od sytuacji, jest to niełatwa chwila, z którą trzeba się pogodzić.

Ile osób dotyczy problem utraty ciąży?

Szacuje się, że co 4 kobieta ma za sobą utratę dziecka w pierwszych tygodniach ciąży. Badania wykazują, że aż 80% poronień wypada na pierwsze 12 tygodni ciąży i wtedy też często dziewczyny nawet nie są świadome tego, że nosiły pod sercem nowe życie i straciły ją… Wtedy do poronienia dochodzi od razu po zagnieżdżeniu się zarodka w macicy, a utrata ciąży często może zbiec się z krwawieniem menstruacyjnym, więc może być ono niezauważalne.

Samoistne poronienie — symptomy utraty ciąży

Najczęściej zauważalne objawy obumarcia płodu to:
  • krwawienie z dróg rodnych,
  • silny ból podbrzusza , a także okolicy lędźwiowo-krzyżowej,
  • silne skurcze,
  • brak symptomów pasujących do ciąży, czyli przykładowo: mdłości, bolesność piersi,
  • brak pulsu dziecka zaobserwowane podczas wizyty u ginekologa (od 5 tygodnia ciąży),
  • wysoka gorączka, drgawki.
Ważne! W przypadku poronienia zatrzymanego nie ma żadnych widocznych symptomów. Wtedy ciało kobiety zachowuje się tak, jakby było nadal w ciąży. Niestety podczas badania USG ginekolog przekazuje informację o poronieniu.

Przyczyny zakończenia ciąży

• problemy hormonalne: to standardowe komplikacje związane z hormonami oraz utrzymaniem ciąży. Przyczyną główną mogą być choroby ogólnoustrojowe jak choroby tarczycy czy nieleczona cukrzyca, jednak także zespół policystycznych jajników.
  • choroby bakteryjne czy wirusowe i immunologiczne: odpowiedzialne są za obumarcie ciąży sporadyczne, a nie nawykowe. Organizm uważa chorobę za najgorszego przeciwnika, z którym należy wygrać, a dziecko ma za nadprogramowe obciążenie więc może dojść do zakończenia ciąży.
  • zmiany patologiczne związane z narządem rodnym kobiety: mowa tutaj o zaburzeniach, które mogą decydować o poronieniu — mięśniaki, macica dwurożna czy jednorożna albo przegrodzona albo niewydolność szyjki macicy. To tylko kilka z możliwych zmian patologicznych.
  • wady bazujące na genach – płodu lub też nieprawidłowości w budowie macicy czy formowaniu się jaja płodowego: wady związane z liczbą, lub budową chromosomów zarodka. Rzadko poronienie jest efektem wad genetycznych partnerów.
  • trombofilia, czyli zaburzenia krzepnięcia krwi: utrudnia to zagnieżdżenie się zarodka w macicy.

Co robić w sytuacji poronień nawracających? Jak im zapobiegać?

O poronieniach nawracających mówi się, gdy następują 3 utraty ciąży jedna po drugiej. Takie utraty ciąży nawracające można leczyć w klinice leczenia niepłodności. Przede wszystkim istotny jest zdrowy styl życia — prawidłowo zbilansowana dieta, brak używek, regularny sen, regularna aktywność fizyczna czy brak stresu lub przynajmniej jego redukowanie. W klinice leczenia płodności w pierwszej kolejności wykonywane są badania, które mają poprawnie określić co było przyczyną pierwszego poronienia oraz określić, czy jesteśmy w stanie temu zapobiec w przyszłości oraz w jaki sposób.

Legalne usuwanie ciąży

W Polsce każdy rodzaj aborcji jest zakazany, więc wiele kobiet z Polski decyduje się na terminację w Czechach, gdzie jest to zgodne z prawem do 2 miesiąca ciąży. Za granicą — na terenie Czech obowiązuje Cię czeskie prawo, stąd nie musisz obawiać się żadnych kar prawnych. Wszystko wykonywane jest zgodnie z prawem, jednak przy tym możliwie jak najbardziej anonimowo. Pracownicy zatrudnieni w profesjonalnych klinikach ginekologicznych znają język polski, więc możesz podczas telefonu rozwiać wszystkie swoje wątpliwości. Co zabrać ze sobą do kliniki? Dzień przed możesz jeść jedynie lekkie dania, a 5 godzin przed zabiegiem nie można już nic jeść, pić ani palić papierosów. Do kliniki spakuj:
  • długi T-shirt co najmniej do połowy ud,
  • ręcznik,
  • chłonne podpaski,
  • wygodne klapki.
Zabieg wykonywany jest metodą próżniową pod ogólnym znieczuleniem. Aborcja trwa około 15 minut, a cały pobyt w klinice około półtorej godziny. Aborcja tą metodą nie boli i jest stuprocentowo skuteczna. To jedyny bezpieczny dla zdrowia sposób usuwania ciąży.