Terminacja ciąży - co to znaczy?

Przerywanie ciąży na terenie Polski jest legalne, ale mocno ograniczone. Prawo zezwala tylko w kilku okolicznościach. Do niedawna było to dozwolone, gdy rozwijający się płód miał niezwykle poważne wady w rozwoju lub sprawiało ryzyko dla życia lub zdrowia matki. Padło to zmianie 22 października. W wyroku Trybunału Konstytucyjnego orzeknięto, że prawo aborcyjne i terminacja ciąży jest całkowicie niezgodna z obowiązującym Polskim prawem. Wynikiem jest, że wiele osób zaczęło się zastanawiać, co ten termin w ogóle oznacza.

Terminacja ciąży – co to znaczy? Dowiedz się już dziś!

Terminacja ciąży - co to znaczy?

Co znaczy terminacja ciąży?

Terminacja ciąży to zabieg medyczny wykonywany w celu usunięcia ciąży. W większości sytuacji aborcję wykonuje się w początkowych tygodniach ciąży (do dwunastego tygodnia), z tego powodu, że płód nie jest całkowicie rozwinięty. Należy pamiętać, że przy tego typu operacjach mogą wystąpić się niespodziewane komplikacje, dlatego operację powinien wykonać tylko doświadczony lekarz w klinice Czeskiej bądź Słowackiej, która jest do tego przygotowana.

Wiele państw ma mocno regulowane prawo związane z terminacją ciąży. W Polsce mamy jedno z najmocniej restrykcyjnych przepisów dotyczących aborcji. Zostały zmienione jakiś okres po wyroku TK. Przeczytaj dalej, aby wiedzieć jak dokonać terminacji ciąży!

Jakie rozróżniamy metody terminacji ciąży?

Wyróżniamy kilka możliwości na usunięcie ciąży. Popularną opcją jest przerwanie ciąży lekami. Tabletki poronne można stosować doustnie/dopochwowo. Leki stosowane we wczesnej ciąży mogą wywołać komplikacje związane z płodem, które wywołują skurcze macicy a tym samym prowadzą do poronienia. Powinno się jednak pamiętać, że wiąże się z tym pewne ryzyko – ogromny ból, niska z każdym dniem zwłoki skuteczność. Tabletki poronne cechują się wyższą skutecznością w pierwszych tygodniach.

Wskaźnik powodzenia aborcji podczas zabiegu próżniowego jest zdecydowanie większy. Szyjkę macicy należy wcześniej poszerzyć, a zarodek odessać specjalnie przeznaczoną do tego rurką. Ponadto istnieje inny zabieg zwany laparotomią. Polega na przecięciu i otwarciu jamy brzusznej a następnie ciąży. Jednak zabieg ten jest przeprowadzany bardzo rzadko – zazwyczaj tylko wtedy, gdy występują krytyczne powikłania lub choroby macicy. W 99% przypadków wykonujemy usunięcie ciąży metodą próżniową. Czas trwania zabiegu to około 20-25 minut, jest kompletnie bezbolesny, ponieważ wykonywany na znieczuleniu ogólnym.

Z jakiego powody kobiety usuwają ciążę?

Kobiety decydują się na terminację ciąży z różnych powodów. Wśród najczęstszych należy wymienić zalecenia medyczne. Bardzo często okazuje się, że ciąża jest zagrożeniem dla zdrowia lub życia matki lub samego płodu. Zdarza się, że zostają wykryte ciężkie uszkodzenia wrodzone płodu, co w konsekwencji sprawia, że ciężarne chciałyby usunąć ciążę. Warto wspomnieć, że powodem przerwania ciąży często jest także sam wiek – młode dziewczyny często doświadczają niechcianej ciąży, na którą nie czują się gotowe, by zostać matkami, jak i te starsze, które są zdania, że to już nie ten czas na dziecko.

Część kobiet zmaga się również z problemami materialnymi i sądzą, że nie będzie ich stać na utrzymanie dziecka. Przyczynami aborcji ciąży bywa także brak instynktu macierzyńskiego, brak chęci do wychowania dzieci, czy też brak stabilnego partnera. Wśród najczęstszych okoliczności chęci wykonania terminacji ciąży warto wspomnieć również o zajściu w ciążę w wyniku czynu zabronionego, takiego jak na przykład stosunek kazirodczy czy gwałt.

Aborcja w Polsce nie jest legalna?

Brak możliwości wykonania legalnej terminacji ciąży na terenie Polski został mocno poruszony przez wszelkie media – nie jest to do końca prawda. Jak się okazuje, odbiega to daleko od prawdy. Ustawa ta wywołała kontrowersje zarówno wśród opinii publicznej, jak i mediów. Argumentowano, że tego rodzaju ustawodawstwo doprowadzi do niebezpiecznych aborcji i spowoduje większą liczbę zgonów wśród kobiet.

Terminacja ciąży na terenie w Polski jest legalna, ale tylko w dwóch przypadkach:
– ciąża stanowi zagrożenie życia matki lub zdrowia.
– ciąża została powstała w wyniku czynu, jak gwałt i fakt został potwierdzony przez prokuratora.

Czy aborcja wykonana za granicami Polski jest zgodna z prawem?

Biorąc pod uwagę brak terminacji ciąży w Polsce, wiele kobiety z Polski decyduje się na aborcję ciąży za granicą. W wielu przypadkach pojawia się pytanie o status prawny aborcji za granicą. Na terenie Czech, Niemczech oraz Słowacji istnieje coś co nazywamy „terminacja ciąży na żądanie”. Dodatkowo można ją również przeprowadzić w dowolnie wybranym momencie bez podawania przyczyny. Powinno się wziąć pod uwagę, że aborcji w Czechach i na Słowacji nie można wykonać po przekroczeniu dwunastym tygodniu trwania ciąży. Aborcje są zazwyczaj wykonywane w ten określony sposób, z tego powodu, że jest to wtedy legalne, pamiętaj, że może to w głównej mierze zależeć od wybranego państwa.

Jeżeli chcesz usunąć ciążę, najlepiej wybrać się do Czech. Jako klinika przeprowadzamy terminację ciąży.